“Мойсей” аналіз та цитати Іван Франко

Автор:Іван Франко.

Рід: ліро‐епос.

Жанр: поема (філософська).

Напрям: модернізм (неоромантизм).

Тема«Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом. Ця тема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоча і основана на біблійному оповіданні». (зазначив Франко в передмові до поеми).

Ідея: утвердження думки про необхідність для нації сильного вождя, який здатний пожертвувати собою заради народу.

Образи: Мойсей (пророк), Датан і Авірон (виступили проти Мойсея), Єгошуа (князь конюхів), Азазель (темний демон пустелі), Єгова (ім’я Бога в Старому Завіті), сліпий Оріон (символ людства), дерева, що вибира-ли собі короля (терен – символ ідеального правителя).

Місце дії: пустеля на Близькому Сході (подорож від Єгипту до Палестини).

Композиція: пролог («Народе мій, замуче-ний, розбитий») і 20 пісень.

Зміст “Мойсей”

(пролог) плач над долею УКРАЇНСЬКОГО народу – возвеличення чеснот народу – критика чинних проводирів нації як слабосилих – ствердження віри в світле будуще народу – (І).

(експозиція) єврейський народ після 40‐річних ман-дрів зневірений – (П) Мойсей утрачає сили й вплив – (ІІІ).

(зав’язка) народ, підбурений Датаном і Авіроном, вирішує вигнати Мойсея.

(розвиток дії) (ІV) Мойсей виступає перед людьми, говорячи, що призначення Боже для євреїв збудеться, (V) розповідає притчу про дерева, які вибирають вождя, (V) даючи тлумачення цій притчі (терен – ідеальний правитель) – (VІІ) Авірон насміхається з Мойсея й пропонує його для сміху приставити нянькою до дітей – Мойсей попереджає його про смерть – (VПІ) Датан звинувачує Мойсея в спеціальному знищенні народу – Мойсей обіцяє йому смерть – (ІХ) Мойсей попереджає євреїв про кару за непослух Божій волі й про небезпеки, які на них чекають, якщо вони послухають облудних пророків – (Х) Мойсей говорить про свою величезну любов до народу й іде з табору – (ХІ) Мойсей спілкується з дітьми й дає їм заповіт – (ХІІ) Мойсей звертається з вірою й любов’ю до Єгови, але той мовчить – (ХІІІ) чується голос Азазеля, який доводить Мойсею, що причиною важ-кого 40‐річного походу була власна пиха й гордощі пророка – (ХІV) Мойсей починає сумніватися, знову звертається до Єгови, той мовчить – (ХV) Мойсей молиться на горі, де народ бачить його й боїться, що він може наслати прокляття – (ХVІ) Азазель спокушає Мойсея голосом матері, доводячи, що ніякої волі Божої у світі немає, розповідає притчу про сліпого Оріона (який хотів дійти до сонця, але в поводирі взяв хлоп-чика‐сміхунця, який зранку вів його на схід, а ввечері повертав назад, бо сонце тоді було на заході = Оріон – людство, хлопчик – факти) – (ХVІІ) Азазель продовжує переконувати Мойсея, показуючи нікчемність землі, яку Єгова пообіцяв євреям – (ХVIII).

(кульмінація) Азазелю вдається спокусити Мойсея страшною картиною безрадісного, невільного майбутнього євреїв в оточенні ворожих їм народів – (ХІХ) поява Єгови, який доводить твердість свого слова для євреїв і карає Мойсея за зневіру тим, що він не зможе ввійти в землю обітовану – (ХХ) зранку налякані євреї бачать, що на горі немає Мойсея, вони піднімаються й ідуть у землю обітовану – заклик Єгошуа «До походу! до бою!» за світле майбутнє.

(розв’язка) знищення Датана (повісили) і Авірона (закидали камінням).

Цитати

  • Народе мій, замучений, розбитий, Мов паралітик той на роздорожжу, Людським презирством, ніби струпом вкритий!(З прологу, звернення до українського народу).
  • Невже тобі на таблицях залізних Записано в сусідів бути гноєм, Тяглом у поїздах їх бистроїзних? (теж).
  • Все, що мав у житті, він віддав Для одної ідеї, І горів, і яснів, і страждав, І трудився для неї (Мойсея).
  • Ті слова про обіцяний край. Для їх слуху – се казка; М’ясо стад їх, і масло, і сир – Се найвищая ласка (про молоде поколін-ня єврейського народу).
  • Дерева – се народи землі, А король у їх колі – Божий вибранець, син і слуга Господевої волі.
  • (Мойсей розкриває алегорчне значення образів із казки про те, як дерева вибира-ли собі короля).
  • Сорок літ я трудився, навчав, Весь заглиблений в тобі, Щоб з рабів тих зробити народ По твоїй уподобі (Мойсей про свою місію Єгові).
  • А що ти усомнивсь на момент. Щодо волі моєї, То, побачивши сю вітчину. Сам не вступиш до неї (Єгова Мойсееві).

Коментар: перебуваючи в Римі у 1904 році, І.Франко був вражений скульптурою Мойсея, створеною на початку 16 ст. Мікеланджело Буонаротті. У 1905, час революції в Російські імперії, коли питання взаємин вождя та народу знову постало перед українцями, використовуючи свої знання Старо-го Завіту, автор написав поему «Мойсей».

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *